Networks and AID Effectiveness- The Case of Haiti

Så idag så var vi på EDD. Det var jätte kul. Vi gick på öppnings ceremonin och 3 föreläsningar. Jag ska berätta om den sista föreläsningen som jag gick på. Jag valde att gå på denna föreläsning bara för att höra hur organisationer hade hjälpt till på Haiti efter jordbävningen, som var den 12 januari 2010. Som ni kanske vet så förstördes nästan hela huvudstaden, Port Au Prince.

Det var många organisationer som åkte till Haiti direkt efter jordbävningen. EU var en av organisationer som var först på plats. EU är den största donations organisation på Haiti. WPF ( World Food Program) var först på plats på Haiti skickade mat till dom drabbade. Men enligt EU så tyckte dom att de skulle ha gett pengar istället för mat ( fråga mig inte varför). De första man gjorde var att fundera hur man skulle bygga upp staden igen. Staden är fortfarande förstör och man försöker bygga så fort som möjligt. De flesta människorna på Haiti lever fortfarande i tält och det har nästan gått ett år.

Det pratade mest om ”network”. Hur det var att jobba inom ett nätverk/ kontakt nät. De berättade också hur svårt det var att få fram olika frågor och hur svårt det var att få fram olika förslag. De berättade också att det är lätt att ta ledarollen men också lätt för de som inte vill ha ledarollen att göra inget. Problemet med ett nätverk är att någon kan ta ledarollen men då kommer han/hon inte få någon med sig, fast det kan hända ibland. Och det är alltid en tävling mellan kontakt näten/ nätverken. De vill ha så många medlemmar som möjligt.Om alla i ett nätverk pushar varandra så kommer det göra så att just det nätverket slutar på elit nivå.

Det var en väldigt bra föreläsning och man lärde sig väldigt mycket. Ordförande för just denna föreläsning hete Charles Goerens. Han kom på att han skulle fråga alla av oss varför vi var där och var vi kom från. Det första han säger är ” Ok nu ska vi ta några som ska prata lite kort varför ni är här och från vilken organisation och land ni kommer ifrån och sen ska ni också berätta vilket nätverk ni kommer ifråb. Vi börjar med e yngsta”. Och så klart så kollar alla på mig och en annan tjej. Gissa vem det blev? Jo jag så klart. Hon var 20 år skit också tänkte jag. Då var det bara att börja snacka då. Detta sa jag ” Jag kommer ifrån Tibble Fristående Gymnasium FN förbund i Sverige och anledningen till att jag är här är att jag tyckte det lät intressant hur man hade arbetat på Haiti. Vi har ett samarbete med SFN ( Svenska FN förbundet i Stockholm) och kommer starta ett samarbete Täby Enskilda Gymnasiums FN förbund ”. Gissa om jag ville sjunka igenom jorden när jag var klar. Alla satt och lyssnade och det var knäppt tyst. Det var bara min röst som hördes. Detta mina läsare var det pinsammaste ögonblick under denna dag. Men man fick en hej dundrans med applåd när man var klar.

så såg det ut där jag satt och snackade

Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0