praktik

nu ska ni få se vad jag har gjort idag :) det var en rolig dag.

Ok idag var det min första dag på min praktik. Det var väldigt kul tyckte jag. Jag kommer att ha 1:or , 2:or, 3:or och kanske 6:or och 9:or fast då är jag på Enhagen. Jag börjar min dag klockan 08.00 på dagen och slutar runt 15:00 men lektionerna är inte så långa cirka 1 timme långa. Men idag så slutade jag vid 12 för vi visste inte hur länge jag skulle vara där. Min lärare vill att ni ska ringa han så han får mer information för han har inte fått någon information.

Som sagt så har jag praktiserat. När jag kom till Hägernäs skolan fick jag en genomgång om gympasalen, hur den såg ut och vad som fanns för redskap. Men jag vet ungefär hur den såg ut för jag har varit där många gånger och haft idrott.

Den första klassen som vi hade var 1:orna och dom var springniga. Alltså de kunde inte sitta stilla en sekund. Så dem kommer bli de svåraste att hantera om jag ska vara ärlig. Men efter ett tag gick det. Men det tog cirka 5-10 minuter. Men jag stod och hjälpte till. Hade inte fått någon riktig uppgift av läraren. Men det gick ändå riktigbra tyckte jag. Idag så gick vi igenom reglerna i en gympasal för det var första gången de skulle ha en lektion. Sen så hade vi linje kul. Det är en lek där man använder alla linjer i salen och man måste gå på dem. Och så var det någon/ några som var hann som skulle kulla de andra. Om man blev tagen så byte man band till nästa person.

Den andra klassen som vi hade var 2:or. Dom var lite lugnare än 1:orna. Man kan se stor skillnad mellan klasserna och barnen. Vissa av barnen i klass 2 var lugna lyssnade och förstod vad man skulle göra medan andra var stökiga som bara den, det verkade som om de gick kvar på 6års. Men i alle fall så körde vi ”flagan” med dem och denna lektion var vi ute med dem. Det gick bra men det var kallt och barnen hade inte med sig kläder för utomhus aktiviteter. Flagan går ut på att man har flagor eller koner som vi hade på ett område lika stort som en fotbolls plan. Man delar planen på två lika stora delar. Och sen så delar man in gruppen/ klassen i två lika stora lag. Det gäller för lagen att springa över på andra sidan för att ta flagorna/flagan/ konerna/konen eller banen(det beror på vad man har lagt dit). Men det fick en hake.  Personen som springer över får se upp för motståndarna så de inte kullar dig. Om du blir kullade så får du gå till fängelse som är rock ringar. Då får du stå där tills du blir räddad av någon ifrån ditt lag. Spelet går ut på att man ska ha alla föremål på sin sida. Vi körde det här cirka en timme. För de gick så fort första gången. Säkert rekord fort (cirka 13min).

Efter det så hade vi 3:orna. Och då fick jag nöjet att leda gruppen J. Vad jag tycker så gick det väldigt bra. Jag vet inte vad min praktik lärare tyckte. Men vi körde samma saker som 2:orna gjorde timmen innan och det gick bättre med 3:orna. De är mer mogna än de klasser som jag hade idag.

Om man tittar på alla klasser i för övrigt så kan man säga att idrott är ett väldigt bra ämne för eleverna på skolan. De får komma och skaka loss all energi som de samlar under en lektions tid. Och så är det en stor skillnad mellan åldern på barnen speciellt bland killarna. Tjejerna däremot är lugna och lyssnar. De är lite mer tillbaka dragna. Men för övrigt tyckte jag att det var kul att praktisera och ser fortfarande fram emot det.

Nästa vecka ska de på någon idrottsdag och jag ska vara där och hjälpa till. Men jag vet inte om jag ska vara med. Jag ska på operation den dagen och jag vet inte vilken tid. Har en fråga bara. Hur ska jag göra då?

Hoppas du gillade det jag skrev J och jag hoppas jag fick med det mesta.

Kommentarer
Postat av: cilla the awesome

väntaaaa, lekte du gympalärare på täby fri??

2010-09-02 @ 20:37:10
Postat av: Calle

japp det gjorde jag :) det ÄGDE

2010-09-02 @ 21:07:24
URL: http://saeaung.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0