snälla jag ber er

Jag ber till alla som läser denna blogg. Snälla skänk något bidrag till WWF ( world wide found of nature). de hjälper att skänka pengar till att bygga reservat till djur som e utrotningshotade. jag tänkte prata om det djur som jag älskar mest. för det kommer från mina regioner. eller som sagt mina rötter kan man finna i södra Kina fast jag e från Thailand. men iaf ska jag komma till saken. jag ska skriva om PANDOR.
Fakta om pandor:
Pandan blir mellan 1,5 och 1,7 meter lång och väger som fullvuxen mellan 70 och 150 kilogram. Mankhöjden ligger vid 75 centimeter och hanen blir 10 till 20 procent större än honan.

Pandan får en till två ungar per år. Ungarna föds i håligheter såsom ihåliga träd. När det är tid för pandan att para sig, träffas de ensamlevande pandorna under en mycket kort tid eftersom pandan bara är brunstig ungefär en dag om året. Efter fem månaders dräktighet föds en unge. Det kan hända att två ungar föds, men det inträffar ytterst sällan, och en av dessa ungar brukar då dö.

En nyfödd panda väger 100-150 gram och är endast tio centimeter lång. Den är blind, döv och har ingen päls, och ser mer ut som en rosa råtta än en panda. Vid tjugo dagars ålder väger ungen femhundra gram och pälsen har börjat växa ut en aning. När ungen är tre månader gammal har den en lång päls och sover större delen av dagen. När ungen når sju månaders ålder är den full av liv och leklust. Den väger då vanligtvis mellan 15 till 20 kilogram och livnär sig huvudsakligen på bambu. Ungen följer sin mor i ungefär ett och ett halv år och blir könsmogen när den fyller sex år.

Pandan har valts som symbol för Världsnaturfonden (WWF). Detta är ganska passande eftersom pandan är starkt hotad. Idag finns enligt officiella uppgifter mindre än 1 600 vilda pandor som lever utspritt på sex områden. Dessutom hölls i Kina 239 individer i fångenskap och 27 individer lever i utländska anläggningar.Vissa forskare antar att vissa individer inte är upptäckta och enligt deras bedömning är populationen mellan 2 000 och 3 000 individer. I alla fall ökar beståndet sakta. Pandor som lever isolerat parar sig sannolikt med en släkting, varför risken för ärftliga sjukdomar och liknande ökar drastiskt.

Stora ansträngningar har gjorts för att rädda pandan, både i Kina och internationellt. Dock har det kommit fram att det inte är vildhundar, förökningsproblem eller bambublomning som orsakar störst problem för pandan. Problemen är snarare den minskande ytan arten har att leva på samt att pandan jagas för dess päls, eller för att säljas levande. All jakt är förbjuden, vilket gör att vinsten om man lyckas blir mycket stor. Dessutom fångas pandor till djurparker och forskningsprogram. Trots att den fångas för goda ändamål - att trygga dess framtid - har väldigt få pandor fötts i fångenskap.

Pandan verkar dock ha ljusa framtidsutsikter. Den skärpta övervakningen av handeln med utrotningshotade arter försämrar lönsamheten för tjuvskyttar. Pandorna bor för tillfället högt uppe i bergen på sluttningar som inte duger till jordbruk. Man planerar även att flytta hela byar så att pandan får mer plats att röra sig på. Man kan även bli pandafadder på WWF.

Några fall är kända där jättepandor har attackerat människor, men dessa förklaras snarare med att djuren var irriterade och inte med predation.

http://www.wwf.se/ gå in på denna sida och läs

 

snälla jag ber er rädda dessa underbara djur

 

Kommentarer
Postat av: liindblaads

ohh tack så mkt :D

2010-09-21 @ 19:01:09
URL: http://liindblaads.blogg.se/

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:
RSS 2.0